گروه محصولات

انتشار کتاب هایی از چخوف و کزازی

1398/10/29 يكشنبه

به گزارش ایسنا، «دوستان، ما بد زندگی می‌کنیم!» (گزیده‌ای از داستان‌های کوتاهِ نمایشی) نوشته آنتون چخوف با ترجمه داریوش مؤدبیان در ۵۱۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۹۰هزار تومان در نشر گویا عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «دوستان، ما بد زندگی می‌کنیم!» جانمایه داستان‌های کوتاه چخوف در یک نگاه کلی، درونمایه تمامی آثار وی (نمایشی و غیرنمایشی)، شاید همین یک جمله کوتاه باشد.

آنتون چخوف همچون نیکلای گوگول، به ما هشدار می‌دهد: «دوستان، بله می‌خندید اما فراموش نکنید که دارید به خودتان می‌خندید!» (صحنه پایانی نمایش‌نامه بازرس نوشته گوگول). اما هشدار چخوف واقع‌گراتر و اجتماعی‌تر است، هشدار او با انگشت نشانه‌ای مستقیم به سوی بیهودگی، پوچی و ابتذال برآمده از این دو همراه است. ابتذال زندگی روزمره و مناسبات میان شخصیت‌ها در آثار چخوف تبدیل به جانمایه اصلی  و محور کنشی داستان نمایشی شده است. و این همه، پنهان در دل بسیاری از داستان‌هایی که در این مجموعه آمده و آشکارا در نامه‌های بسیاری که به برادران، دوستان نزدیک و نویسندگان و خردمندان هم‌عصر خود نگاشته و دست آخر، مستقیم و رودررو با دوستانش با گفتن این جمله: «دوستان، ما بد زندگی می‌کنیم!»

همچنین چاپ دوم «در سایه‌ی آفتاب» (جنگی از جستارها در فرهنگ و ادب ایرانی) نوشته میرجلال‌الدین کزاری در ۳۴۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه در نشر یادشده در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: یکی دیگر از جشن‌هایی باستانی که در آیین و جشن نوروز کارساز افتاده است و پاره‌ای از هنجارها و ویژگی‌هایش را بدان داده است، جشن بزرگداشت فَرْوَهَرها یا جشن فروردینگان است که در روزهای فرجامین سال کهن و روزهای آغازین سال نو برگزارده‌ می‌آمده است. نیاکان ما بر آن بوده‌اند که در این روزها، فروهرهای درگذشتگان از مینو و جهان نهان، به گیتی می‌آیند و به دیدار خویشان و دلبندان و وابستگانشان. از این روی، ایرانیان سراهایشان را پاک و تابناک می‌روفته‌اند و از گرد و خاک می‌زدوده‌اند؛ نیز جامه نو بر تن می‌کرده‌اند و آماده و آراسته، پذیرای این مهمانان مهینه شگرف می‌شده‌اند.

انصراف از نظر